Wednesday, February 25

کشف یک برنامه هسته ای دیگر توسط بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای در ایران. بنا به گزارشی که امروز، سه شنبه 24 فوریه 2004 درصفحه اول روزنامه آمریکائی واشنگتن پُست به چاپ رسید، رژیم آخوندی ایران یک برنامه تولید و آزمایش" پُلی نییم" یا " پلوتونیویم" دارد که تا به حال مخفی بوده است. این عنصر هسته ای یکی از عناصری است که برای ایجاد واکنش زنجیره ای اولیه جهت یک انفجار اتمی مورد نیاز است.
دو تن که گفته شده است از افراد آشنا با این یافته جدید هستند از گزارشی خبر می دهند که قرار است این هفته به سازمان ملل متحد داده شود.

بنا به گفته همین مقاله، رژیم ایران تولید و آزمایش این عنصر اتمی را مورد تاًئًید قرار داده ولی مجدداً این عمل را در راستای تولید برق دانسته است. سازمان بین المللی انرژی هسته ای این توضیح رژیم ایران را مد نظر قرار داده ولی هنوز تصمیم قانونی در این مورد اتخاذ نکرده است. به گفته یکی از دو نفر ذکر شده این آزمایشات چندی پیش صورت گرفته بود.
این یافته اخیر در زمره جدید ترین پیدایش عناصر و برنامه های اتمی رژیم ایران است که همچنان برنامه های دیگر مخفی باقی مانده بود. نه چندان پیش بازرسان دریافته بودند که رژیم ایران نقشه ها و قطعات ساخت یک دستگاه سنتریفیوژ اتمی بسیار پیشرفته را بدست آورده که میتواند برای غنی کردن اورانیم و همچنین ساختن سلاح اتمی مورد استفاده قرار بگیرد.

" پلوتونیویم" ماده یا عنصر رادیواکتیوی است با ایزوتپ 210 و دارای رنگ نقره ای خاکستری و یا سیاه درخشان می باشد. ترکیب این ماده با " بری لییم" گرچه استفاده صنعتی دارد ولی ترکیبی است فوق العاده قوی و لازم برای واکنشهای زنجیره ای هسته ای جهت یک انفجار اتمی گسترده . همچنین این عنصر لازمه انفجار به موقع می باشد.

چیزی که کارشناسان اتمی بین المللی را شگفت زده کرده است این واقعیت میباشد که رژیم ایران همزمان از چهار متد مختلف جهت دستیابی به مواد اتمی قابل استفاده در سلاحهای هسته ای استفاده کرده است.

م الف
واشنگتن دی سی